fredag 4. april 2014

Bruk av Adobe Connect som verktøy i undervisningen


Tanker om bruk av Adobe Connect som kommunikasjonsverktøy i undervisning  og omvendt undervisning.

Underveis i  læringsprosessen om bruk av digitale verktøy i undervisningen, fikk jeg lyst til å se nærmere på mulighetene  for å benytte  Adobe Connect  som  undervisningsverktøy og i omvendt undervisning, eller flipped classroom . Jeg har ikke hatt mulighet for å prøve ut dette, men en handling bør jo alltid starte med en tanke….
Omvendt undervisning eller flipped classroom som det alles i USA, der metoden først ble tatt i bruk. Kort fortalt går det ut på at elevene gjennomgår nytt stoff ved hjelp av videoforelesninger hjemme, for så å bruke tiden på skolen til å jobbe mer med fagstoffet. Fordelene er at elevene kan jobbe i sitt eget tempo – pause, spole tilbake eller se en video flere ganger. På skolen får lærerne mer tid til å  veilede elevene og det er også rom for at elevene kan bruke mer tid til å jobbe aktivt og gjerne med praktiske oppgaver på skolen (Moldeklev, 2011).

Adobe Connect er et webkonferansesystem ( nettkonferansesystem  ). Dette er et verktøy som gir mulighet for å avholde møter, undervisning via lyd og bilde. Det er mulig for mange deltakere, faktisk ubegrenset.  Deltakeren kan  dele dokumenter, filer og notater, for å nevne noen av de mange muligheter som finnes i dette verktøyet. Det finnes opptaks-  og avspillingsfunksjon, som gir mulighet for å ta opp det som blir sagt i møtet eller undervisningen.  Dersom man ønsker å redigere opptaket er dette også mulig. (Nicolaysen , Niels Ivar, lest 04.04 14).

 
Dersom jeg tar utgangspunkt i mitt helsefaglige bloggtema; «Etiske problemstillinger i en helsearbeiders hverdag. Hvordan gjøre de riktige valg?», så kan et innlegg i en avis, videosnutt på nrk2/ tv eller en case som presenteres i en læringsplattform, f.eks It`s learning, være et godt utgangspunkt for en diskusjon og refleksjon i klasserom eller i Adobe Connect.

I Adobe Connect kan læreren styre diskusjonen ved at elevene bruker «rekk opp hånda knappen» i programmet når de vil si noe. Dersom 2 eller flere snakker samtidig forringes lyden, og samtalen går litt i stå. Det er derfor viktig å lære seg riktig bruk av Adobe Connect.

Adobe Connect gir også lærere og elever en mulighet for gruppeundervisning på nett. For meg som er nettlærer for mange elever, gir Adobe Connect muligheter vi ikke har hatt tidligere. Mange av våre elever jobber mye alene med fagstoff, og flere gir uttrykk for at de av og til savner undervisning som metode for læring.

Veien blir til mens man går den……


 
 

 

 

 

 

 

4 kommentarer:

Thomas sa...

Interessant refleksjon om at Adobe Connect kan brukes som et viktig verktøy i tilrettelegginga av omvendt undervisning. Klart det.

Man kan begynnet "forsiktig" med ei nettforelesning støttet av en PowerPoint-presentasjon. Når denne lagres som opptak, er man i gang.

Unknown sa...

Kanskje vi kan få tatt dette i bruk til høsten, Inger. fint innlegg :-)

Unknown sa...

Takk for 2 hyggelige tilbakemeldinger fra Thomas og Katrine. Ja, mulighetene er mange, og det er bare fantasien, kreativiteten og tiden vår som kan sette begrensninger.

Unknown sa...

Spennende å tenke Adobe Connect som verktøy ved flipped classroom. Ved sykepleierutdanninga har vi brukt AC sammen med LMS(Fronter) til gjennomføring av undervisning og påfølgende diskusjon til nettstudentene. En spennende tanke å prøve noe sånt på campus. :-)